Tuesday, February 26, 2013

"Островът" от Александър Секулов



Обичам да се връщам в детските си спомени и да се потапям в лекотата и безгрижието на юношеските години. В такива моменти се опитвам да извикам детето в себе си, за да подкладя онзи буен и необуздан детски порив, който те тласка към всякакви щуротии. 
Непокорността на хлапашкия дух и нестихващата жажда за приключения никога не изчезват напълно от живота ни, но често, избутани от морала на порасналия вече човек, стоят с години заключени в някое прашно чекмедже на душите ни. 
Стихията на детството се развилня пред мен в романа на Александър Секулов "Оствовът". Сръчността на повествованието събуди онзи най-любим мирис на лятната ваканция, когато слънцето силно напича калдаръма, въздухът е тежък, а родителите ти най-после са решили, че вече е време за море. И въпреки че сюжета на романа не се е случил в твоето детство, докато прелистваш страниците се гмуркаш дълбоко и в собствените си спомените и вадиш от дъното всички случки и хлапета, за да ги изживееш още веднъж. 
В "Островът" се събуждат всички детски копнежи и приключения, които някога сме изпитвали. А в героите все ще разпознаем някой забравен юнак от малчуганските сбирки, с който сме били готови да покорим света и да го стискаме здраво в ръцете си. 
И когато действието се развива в любимата ми Гърция, въображението ми бясно препуска да възстановява всички миризми и цветове на гръцките острови и придава още по-голяма плътност на историята. 
Вълнуващо ми беше докато чета морското приключение на тримата приятели. Забравени тръпки разпръснаха пеперуди в стомаха ми, зарази ме лекотата на невинните детски мисли, домъчня ми за непреклонна невръстна смелост, която е в основата на всяка беля. 

Не знам дали Сашо Секулов осъзнава какво е направил с този роман за юноши. Ударил му е печата "Задължително за Възрастни" и е подписал квитанцията за кратка разходка до най-волните и щастливи години в живота. И го е направил толкова спонтанно и красиво, че те кара да прегърнеш спомените си и с умиление да се сгушиш в топлината им. 

No comments:

Post a Comment